onsdag

"Runners knee"

Känner av mitt knä. Det gör inte ont, men det känns att det fortfarande inte är bra. Det är en jobbig känsla och jag kan inte sluta tänka på att jag bara vill förklara precis hur det känns så jag kan få rätt hjälp...
Fan. Får jag falla ner och tjuta ögonen ur mig en stund?

Nedan är kort info från fothalsan.se. Jag har läst många artiklar om skadan, men jag blir inte bättre för det.

"Löparknä" är benämningen på ett smärttillstånd, som är lokaliserat till knäledens utsida och som speciellt drabbar dem som springer eller motionerar ofta och länge. De som har en accentuerad pronation utsätts för större risk att drabbas av denna åkomma. Vid böjning och sträckning av knäleden ansträngs senfästet (tractus ileotibialis), som glider mot utsidan av benet och orsakar en lokal inflammation.

Symtomen är en smärta som under löpning ökar succesivt tills fortsatt löpning blir omöjlig. Efter en vilopaus försvinner smärtan tillfälligt, men återkommer om man försöker fortsätta att springa. Löpning i utförsbackar ökar besvären.

Inga kommentarer: